U kunt ons telefonisch bereiken op:

06-16 42 39 92

Men zei dat kokosolie goed was…

Men zei dat kokosolie goed was…

Kokosnoten groeien aan kokospalmen (Cocos nucifera) en behoren tot de palmenfamilie (Palmae). Kokosnoten zijn niet echt noten, maar zijn steenvruchten.

Houd je van het witte vruchtvlees van de kokosnoot en de zoete kokosmelk? Dat is goed, want het bevat veel gezonde vetzuren.

Het type kokosnoot en zijn olieverwerking bepalen de vetsamenstelling van de kokosolie. Ongeveer 90% van kokosolie bestaat uit verzadigde vetzuren met middellange ketens, terwijl de rest uit meervoudige onverzadigde vetten en onverzadigde vetzuren bestaat.

Onderzoek toont aan dat de onverzadigde vetten in kokosolie je helpen bij het verlagen van LDL-cholesterol – je slechte cholesterol –en het verhogen van HDL-cholesterol – de goede cholesterol.

HDL-cholesterol is de zogenaamde „goede“ cholesterol. Het stroomt door de bloedsomloop en gaat daarbij een verbintenis aan met de „slechte“ cholesterol en transporteert de LDL vervolgens naar de lever voor afwerking. Zo ontstaat een lagere kans op hart- en vaatziektes. HDL reinigt tevens de binnenkant van de bloedvaten en houdt ze gezond. Gezonde bloedvaten bieden weerstand tegen atherosclerose, een oorzaak van hartaanvallen van hartaanvallen en beroertes.

Deze zinvolle onverzadigde vetten zijn niet alleen in kokosnoten te vinden, maar ook in andere gezonde voedsels zoals vis, zaden, noten en oliën uit planten. Het is tevens te vinden in zalm, avocado, olijven, forellen, haring en walnoten. Sojabonen, koolzaad, olijfolie, zonnebloemolie, saffloerolie en maïsolie hebben deze onverzadigde vetten eveneens. Je kent waarschijnlijk paar van deze voedsels, misschien wel omdat men gezegd heeft dat ze gezond zijn. Vetzuren met middellange ketens intrigeren wetenschappers, misschien zelfs meer dan de positieve eigenschappen van kokosolie.

Category

Share this with friends